کشف مولکول فسفین در سیاره زهره
نوشته شده توسط : gheirati

مولکول فسفین گازی است که یک گروه بین المللی از ستاره شناسان در ابرهای زهره کشف کرده اند. این گاز تنها در محیط هایی رشد می کند که فاقد اکسیژن باشند و تولید آن هام فقط با میکروب یا به صورت صنعتی در زمین تولید می شود.

فسفین چیست؟

این مولکول فسفین یک نوع گاز بی رنگ و بسیار سمی می باشد، که توسط ارگانیسم هایی که برای رشد و زنده ماندن به اکسیژن نیاز ندارند، تولید می شوند.     

در جلسه ی خبری انجمن نجوم سلطنتی که در تاریخ 25 شهریورماه 1399 در کشور بریتانیا برگزار شد، این خبر توسط تیم ستاره شناسان که از کشور های انگلستان، ایالات متحده و همچنین ژاپن است، اعلام گردید. این کشف بزرگ نشان دهنده وجود حیات در سیاره زهره می باشد.

برخی از دانشمندان بر این باورند که ابرهای زهره می توانند مکانی برای رشد میکروب ها باشند، البته در مکانی که از سطح داغ آن بسیار دور باشند و همچنین میزان تحمل محیط اسیدی آن مکان بسیار بالا باشد.

 " زمانی که برای اولین بار نشانه هایی از مولکول فسفین را مشاهده کردیم، خیلی عجیب و شوک آور بود! "

این گفته جین گریوز، رهبر تیم ستاره شناسان است که اولین بار در تلسکوپ جیمز کلرک بخشی از نشانه های فسفین را مشاهده کرده است.

چگونگی تایید این کشف شگفت انگیز

برای آن که، این کشف بزرگ ستاره شناسان، مولکول فسفین مورد تایید قرار بگیرد، باید ابتدا از 45 آنتن در کشور شیلی و سپس از تلسکوپی حساس تر در رصد خانه ی جنوب اروپا استفاده شود. این دو عمل توانستند طول موج حدود 1 میلی متری سیاره زهره را رصد کنند.

آیا مقدار فسفین موجود در ابر های زهره می تواند از فعالیت های غیربیولوژیکی طبیعی در کره زمین را حاصل شود؟

تیم بین المللی محققان برای پاسخ به این سوال نیز محاسباتی انجام دادند اما هیچکدام از آن ها نتوانستند فسفین را به اندازه کافی بسوزانند. بنابراین به این نتیجه رسیدند که این منابع غیر بیولوژیکی حداکثر یک ده هزارم فسفینی را که تلسکوپ ها دیده اند، تولید می کنند.

این محققان نیز با توجه به بررسی های متعددی که انجام داده اند می گویند یکی از تولید کننده های فسفین، باکتری های زمین می باشند. این باکتری ها فسفات را از مواد بیولوژیکی گرفته و به جای آن هیدروژن اضافه می کنند و سپس فسفین را دفع می کنند.

لئوناردو تستی مدیر عملیات آلما، درباره کشف مولکول فسفین می گوید: وجود حیات در سیاره زهره می تواند یک موفقیت و پیشرفت برای علم اختر زیست شناسی باشد. پس باید این نتایج شگفت انگیز همراه با مطالعات نظری و شهودی بررسی شود.





:: برچسب‌ها: فسفین , کشف حیات در ابر های زهره , ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: